Niektórzy pewnie myślą, że układ wydechowy to dowolnie poprowadzone rurki, zapewniające odpływ dla spalin. Tak naprawdę nie jest to aż takie proste, a można rzec, że jest skomplikowane. Układ wydechowy ma przede wszystkim usuwać spaliny z komory spalania, ale musi także wydzielać odpowiedni dźwięk. W większości przypadków chodzi o tłumienie hałasu spowodowanego przez silnik, ale w samochodach o sportowym charakterze robi się wszystko aby wydobyć ten hałas. Do tego trzeba jeszcze wspomnieć o systemach oczyszczania spalin.
Katalizator
Posiadając samochód z silnikiem benzynowym na pewno znajdziemy w układzie wydechowym charakterystyczną puszkę. Jest to nic innego jak katalizator, który służy do oczyszczania spalin z toksycznych związków. Zgodnie z normami emisji spalin jest to wyposażenie obowiązkowe każdego nowego samochodu. Jednak starsze pojazdy również miały tego typu rozwiązania. Oczywiście może zdarzyć się, że zamiast katalizatora znajdziemy pustą rurkę, a to będzie świadczyć o tym, że poprzedni właściciel wymontował go. Jest to całkiem opłacalne, bo skup katalizatorów oferuje całkiem wysokie ceny za te urządzenia.
Filtry
Na układzie wydechowym możemy także znaleźć filtr cząstek stałych, ale ten występuje tylko w samochodach z silnikiem diesla. Również służy jako urządzenie do oczyszczania spalin, ale w tym przypadku pozbywa się wyjątkowo trującej sadzy. Każdy silnik wysokoprężny tworzy charakterystyczną, czarną sadzę, która jest szkodliwa dla środowiska, a filtr ma ją zatrzymać i wypalić. Dzieje się tak tylko przy dłuższej trasie, bo tylko wtedy dochodzi do całkowitego wypalania sadzy. W ten sposób filtr cząstek stałych pozbywa się trujących gazów z układu wydechowego, a jego skuteczność jest na poziomie 90%.