Przejdź do treści

Katalizator metalowy a ceramiczny

Większość samochodów poruszających się po drogach ma zamontowane jeden lub więcej katalizatorów w celu oczyszczania spalin. Choć spełniają tą samą funkcję to różnią się one między sobą kształtem, wymiarami oraz budową. Jednym z podziałów katalizatorów jest podział na katalizatory metalowe i katalizatory ceramiczne.

Podobieństwa

Częścią wspólną tych katalizatorów jest podobna budowa zewnętrzna, mianowicie wnętrze katalizatora, w którym znajdują się metale szlachetne, jest otoczone otuliną i metalową obudową. Spełniają one również te same zadania, czyli oczyszczają spaliny ze szkodliwych związków chemicznych takich jak tlenki azotu lub tlenek węgla. Jednak na tym podobieństwa się kończą, gdyż najważniejszy element, czyli wnętrze, jest całkowicie różne w tych katalizatorach.

Różnice

Wnętrze katalizatora metalowego jest wykonane z bardzo cienkiej, metalowej taśmy na której umieszczone są metale szlachetne, których zadaniem jest oczyszczanie spalin. Takie same metale szlachetne są montowane w katalizatorach ceramicznych, jednak ich wnętrze różni się od katalizatorów metalowych. Wnętrze katalizatora ceramicznego składa się z ceramicznego bloku nazywanego monolitem, który przypomina strukturą plaster miodu. Zróżnicowana budowa katalizatorów ceramicznych i katalizatorów metalowych skutkuje ich różnymi właściwościami, między innymi wytrzymałością oraz szybkością do pracy.