W samochodach z silnikiem diesla oprócz szkodliwych spalin podczas spalania paliwa powstają również cząstki stałe. W celu pozbycia się ich ze spalin stosuje się filtr cząstek stałych, coraz częściej w samochodach z silnikiem benzynowym. Jak działa filtr cząstek stałych?
Zadania
Filtr cząstek stałych, niezależnie czy jest montowany w samochodach z silnikiem benzynowym czy diesla, spełnia dwie bardzo ważne funkcje. Ma zatrzymać bardzo szkodliwe cząstki stałe we wnętrzu filtra, a następnie je wypalić, co pozwala na zwiększenie trwałości filtra. W jaki sposób filtr cząstek stałych jest zbudowany i na jakiej zasadzie powstrzymuje cząsteczki stałe w swoim wnętrzu?
Budowa
Obudowa filtra jest zrobiona z wysokiej jakości stali nierdzewnej, która ma za zadanie osłaniać ceramiczne wnętrze filtra cząstek stałych. Wnętrze filtra składa się z ceramicznych kanalików, między którymi jest cienka siatka. Spaliny muszą się przebijać przez siatkę, zostawiając na niej bardziej gęste cząstki stałe. Gdy w filtrze zbierze się wystarczająca ilość sadzy, to sterownik obsługujący filtr cząstek stałych sprawi że sadza zostanie wypalona.