Czym jest filtr cząstek stałych?

W samochodach z silnikiem diesla oprócz szkodliwych spalin podczas spalania paliwa powstają również cząstki stałe. W celu pozbycia się ich ze spalin stosuje się filtr cząstek stałych, coraz częściej w samochodach z silnikiem benzynowym. Jak działa filtr cząstek stałych?

Zadania

Filtr cząstek stałych, niezależnie czy jest montowany w samochodach z silnikiem benzynowym czy diesla, spełnia dwie bardzo ważne funkcje. Ma zatrzymać bardzo szkodliwe cząstki stałe we wnętrzu filtra, a następnie je wypalić, co pozwala na zwiększenie trwałości filtra. W jaki sposób filtr cząstek stałych jest zbudowany i na jakiej zasadzie powstrzymuje cząsteczki stałe w swoim wnętrzu?

Budowa

Obudowa filtra jest zrobiona z wysokiej jakości stali nierdzewnej, która ma za zadanie osłaniać ceramiczne wnętrze filtra cząstek stałych. Wnętrze filtra składa się z ceramicznych kanalików, między którymi jest cienka siatka. Spaliny muszą się przebijać przez siatkę, zostawiając na niej bardziej gęste cząstki stałe. Gdy w filtrze zbierze się wystarczająca ilość sadzy, to sterownik obsługujący filtr cząstek stałych sprawi że sadza zostanie wypalona.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *