Przejdź do treści

Katalizator w dieslu

Choć reaktor katalityczny, potocznie zwany katalizatorem, znamy raczej z samochodów z silnikiem benzynowym, to występuje on również w samochodach z silnikiem diesla. Czym różni się katalizator w samochodzie z silnikiem diesla od katalizatora w silniku benzynowym a jakie mają cechy wspólne?

Redukcja szkodliwych związków

Katalizatory te mają więcej podobieństw niż różnic, bo pełnią te same zadania, czyli redukują szkodliwe związki chemiczne obecne w spalinach. Różnice wynikają ze sposobu pracy silnika, bo w silnikach benzynowych dominujące są tlenki węgla, a w przypadku silników diesla dominują cząstki stałe, dwutlenek siarki i węglowodory. Jeszcze jedną różnicą jest brak redukcji tlenków azotu w katalizatorach w dieslu.

Budowa i trwałość

Budowa i trwałość są bardzo podobne zarówno w samochodach benzynowych jak i w samochodach diesla. Wewnętrzny monolit, na którym znajdują się metale szlachetne niezbędne w procesie zamieniania szkodliwych związków w spalinach, jest osłonięty metalową obudową. Katalizator może wytrzymać do 200 tysięcy kilometrów, jednak często może się zdarzyć że ten element musi być wymieniony dużo wcześniej. Katalizator najczęściej wytrzymuje od 80 to 100 tysięcy kilometrów.