Przejdź do treści

Budowa katalizatora

Katalizator samochodowy pracuje w ciężkich warunkach, dlatego musi być on zbudowany tak, aby mógł wytrzymać te trudne warunki i spełniać swoje zadanie. Ważna jest nie tylko budowa zewnętrzna, która powinna chronić od uszkodzeń mechanicznych, ale również budowa wewnętrzna, od której zależy działanie katalizatora. Jak katalizator jest zbudowany?

Budowa zewnętrzna

Budowa zewnętrzna katalizatora musi być odporna na uszkodzenia mechaniczne oraz na gwałtowne zmiany temperatury, gdyż temperatura wewnątrz katalizatora osiąga nawet kilkaset stopni. Obudowa najczęściej ma kształt walca i jest wykonana z metalu i izolacji cieplnej. Dobrze znosi różnice temperatur, ale czasami może się wygiąć pod wpływem uderzenia, na przykład kamykiem, i elementy wewnątrz katalizatora ulegną zniszczeniu.

Budowa wewnętrzna

Wnętrze katalizatora jest ważniejsze niż jego obudowa, gdyż to od wnętrza zależy prawidłowe działanie katalizatora. Nośnik jest strukturą o przekroju plastra miodu wykonaną z metalu lub ceramiki, która składa się z wielu kanalików przez które przepływają spaliny. Na nośniku znajduje się powłoka pośrednia oraz powłoka aktywna katalitycznie, na której znajdują się metale szlachetne takie jak platyna, pallad lub rod. To dzięki tej powłoce katalizator spełnia swoje zadanie.